Radní M. Johnová informovala, že v souladu s doporučeními, které MMR adresovalo Správě pražských hřbitovů na základě kontrol ve strašnickém a motolském krematoriu, se v obou pražských provozovnách změnila evidence v kremačních knihách. Nyní se žehy a spaly nezapisují v jedné číselné řadě, ale v souladu se zákony o pohřebnictví a o zdravotních službách má každá položka vlastní posloupnost.
Požadavky na chladicí zařízení praxe nepotvrdila
M. Zezůlková konzultovala s M. Johnovou požadavek podnikatelů v pohřebnictví z Asociace pohřebních služeb v ČR, z.s., aby každý poskytovatel zdravotních a sociálních služeb byl povinný zřídit místnost s chladicím zařízením pro uložení těl zemřelých ve svém areálu. Radní uvedla, že dlouholeté zkušenosti z praxe na území Hlavního města Prahy ukazují, že vybudování dalších prostor je z hlediska využití zcela zbytečné. Tímto druhem místností v Praze disponují dvě zařízení sociální péče, třetí ji pro nedostatečné využití zrušilo.
Přechod nájmu k hrobovému místu
Zástupkyně ministerstva a Hlavního města Prahy hovořily rovněž o stížnostech, s nimiž se na MMR obracejí zájemci o pokračování nájmu k hrobovému místu na pražských hřbitovech v případě smrti nájemce. Shodly se, že příčinou nedorozumění bývá záměna pojmů nájem hrobového místa a vlastnictví hrobového zařízení. M. Zezůlková upozornila, že k této problematice MMR zpracovalo podrobnou metodiku, která je již několik let zveřejněna na jeho webových stránkách (zde pod číslem 4).
Sociální pohřby pod kontrolou
Na programu jednání byly rovněž otázky tzv. sociálních pohřbů, které jednotlivé městské části vypravují zemřelým, jimž nikdo jiný nesjednal pohřbení do 96 hodin od oznámení úmrtí. Účelně vynaložené náklady městským částem následně proplácí stát prostřednictvím MMR. „Městské části si náklady pečlivě hlídají a dbají také na to, aby případní pozůstalí tuto formu vypravení pohřbení nezneužívali,“ uvedla radní M. Johnová.
V době šíření covidu-19 obstáli
První měsíce letošního roku spojené s nárůstem úmrtí v důsledku covidu-19 prověřily nasazení pracovníků pohřebních služeb a krematorií a potvrdily nutnost koordinace činností a spolupráce se státní správou a samosprávami. „Krematoria a pohřební služby působící na území Prahy s výjimkou jedné s námi komunikovaly a i ve vypjatých chvílích usilovaly o zvládnutí této náročné situace,“ sdělila radní M. Johnová. Potíže nenastaly ani v souvislosti s kapacitou chladicích zařízení, které na území hlavního města byly, přepočteno na týdenní průměr, obsazeny ze 40 procent.